Életmódtanácsok ízületi gyulladás esetén

Ideális testsúly jelentősége

A túlsúly nemcsak a szívünket, hanem ízületeinket is megterheli. Csípő- és térdízületeink viselik testsúlyunkat. Sokszor már néhány kiló leadásával is sokat tehetünk ezen ízületek védelméért, hiszen kevesebb súly nehezedik rájuk.

A rendszeres mozgás nagyon fontos az ízületi gyulladásos, porckopásos megbetegedéseknél. Egyrészt segít az ideális testsúly elérésében és megtartásában, másrészt jótékony hatással van az izom, ín, ízület szöveteinek anyagcseréjére. A krónikus fájdalom miatt mozgásszűkülés alakulhat ki, az izmok görcsössé válnak. Az ízület mozgatásával ezek a káros jelenségek megelőzhetők, csökkenthetők, vagyis rendszeres és kellően megválasztott mozgásterápiával javíthatjuk izmaink, ízületeink állapotát. Akár napi 30 perces sétával is sokat tehetünk egészségünkért.

A rendszeres testmozgás fontossága

A testsúly csökkentéséhez a pulzus- és légzésszámot megemelő, kellemes fáradsághoz vezető, legalább napi 30 perces tartós mozgás szükséges, minimum hetente háromszor.

A sportolást mindig fokozatosan szabad csak elkezdeni, hiszen a megerőltető mozgás az edzetlen embernek inkább árt, mint használ. Semmiképpen ne kezdjük a testsúlycsökkentést nehéz súlyok emelgetésével.

Ha fogyni szeretnénk, részesítsük előnyben a dinamikus sportokat: a biciklizést, gyors gyaloglást, kocogást, lépcsőmászást. Zsírégetés akkor indul be a leghatásosabban a szervezetben, ha pulzusunkat az úgynevezett zsírégető pulzustartományban tartjuk az egész mozgás során. Legkönnyebben pulzusmérő óra segítségével tudjuk ellenőrizni, hogy a céljainknak (pl. fogyás) megfelelő-e a pulzusszámunk. Amennyiben nem áll rendelkezésünkre pulzusmérő óra, akkor a legegyszerűbben úgy tudjuk megállapítani, hogy célzónában vagyunk-e, hogy mozgás közben nem fogy el a levegőnk, azaz tudunk folyamatosan beszélgetni. Minimum 30 percig végezzük a mozgást, hiszen a szervezetünk körülbelül a 20. perc után nyúl a zsírraktárakhoz.

Úszás és vízi torna

A vízben való mozgás nagyon hasznos, mert nem terheli az ízületeket, de mégis növeli a mozgáspályát és csökkenti az esetleges beszűküléseket. A gyógyvízben való mozgás egyesíti a víz jótékony hatásait és a különböző ásványi anyagok gyógyító erejét. Krónikus megbetegedéseknél ajánlatos a meleg vízben való fürdőzés, akut fájdalom esetén azonban inkább kérjük ki orvosunk véleményét. A vízi torna végzésére kb. 28-30 fokos víz a megfelelő, ennél hűvösebb inkább úszásra, melegebb pedig csak lazításra, pihenésre ajánlott.

A rendszeres testmozgás fontossága
  • Folytasson gerinckímélő életmódot.
  • Figyeljen az emelésre, hajolásra stb.
  • Rendszeresen tornázzon és ússzon.
  • Fájdalmas oldalon vigye a kisebb súlyt.
 
  • Ha túlsúlyos, tegyen lépéseket a testsúlycsökkentés érdekében.
  • Figyeljen arra, hogy ne hűljenek át az ízületei (váll autóvezetésnél, térd kerti munkánál).
  • Ülés közben ne tegye keresztbe a lábát.
 
  • Ha ülő munkát végez, lehetőleg óránként álljon föl, sétáljon egyet, mozgassa át ízületeit.
  • Alváskor oldalfekvésben tegyen kispárnát a térdei közé.
 
  • Részesítse előnyben a hason fekvést.
  • Válasszon helyes méretű, vagy anatómiailag kialakított párnát. A cél az, hogy a nyaki gerinc egyenes folytatása legyen a háti szakasznak.