Gyógytorna nyakfájósoknak

Nyakunkon számtalan izom és izomcsoport található, melyek a fej fordítását, hajlítását és bólintását biztosítják. Napközben sokkal gyakrabban nézünk lefelé mint felfelé (1. kép), illetve stresszes élethelyzetekben hajlamosak vagyunk behúzni a nyakunkat és felhúzni a vállainkat (2. kép). Mindezek miatt a nyaki izmok hajlamosak a megrövidülésre, ami nyaki fájdalmat és fejfájást egyaránt eredményezhet. Nyakunk tornáztatásánál tehát különös hangsúlyt kell fektetnünk a nyakizmok nyújtására

Nyakfájás, helytelen testtartás 1
Nyakfájás, helytelen testtartás 2
Gerincnyújtó gyakorlatok

Minden gyakorlatot lassan végezzünk, a véghelyzetet pár másodpercig megtartva. A lendületből végzett hirtelen fejmozdulatok nem javasoltak!

Kiinduló helyzet: Ülő helyzet, váll és karok a törzs mellet leengedve, hát egyenes. Állunkat vízszintes síkban toljuk előre („gúnárnyak”), majd húzzuk hátra („tokát formálunk”). Ismételjük 8x.

Fejnyújtás gyógytorna gyakorlat
Fejnyújtás gyógytorna gyakorlat 2
 

Jobbra fordítjuk a fejünket, majd balra fordítjuk a fejünket. Felnézünk a mennyezetre és vissza előre. Ismétlünk 4x.

Fejkörzés gyógytorna gyakorlat
Fejkörzés gyógytorna gyakorlat 2
 
Fejkörzés gyógytorna gyakorlat 2

Jobbra fordítjuk a fejünket, majd balra fordítjuk a fejünket. Felnézünk a mennyezetre és vissza előre. Ismétlünk 4x.

Nyakfájdalom gyógytorna körzés

Jobbra lenézünk a vállunk mögött, majd balra felnézünk a sarokba. Csere és ismétlünk 4x.

Nyakfájdalom gyógytorna fejfordítással

Jobbra fordítjuk a fejünket és lehajtjuk, majd a plafont nézve lassan átemeljük balra és ott is lehajtjuk. Ismételjük 4x.

 
Életmódbeli tanácsok nyakfájósoknak
Helyes testtartás ülve
  • Mindig figyeljünk arra, hogy egyenes háttal és egyenes nyakkal üljünk.
  • Főleg ülés közben, de a napi tevékenységeink során is vállainkat mindig engedjük le. Sokszor ugyanis ösztönösen felhúzzuk a vállainkat, ami a nyakizmok feszülését,megrövidülését eredményezi.
 
  • Óvakodjunk a hirtelen fejfordítással járó mozdulatoktól!
  • Az úszás kiváló mozgásforma, ízületi fájdalmak esetén is javasolható. Úszás közben figyeljünk arra, hogy aki nyakfájásra hajlamos, az mellúszásban ne kiemelt fejjel ússzon, hanem fejét tegye a vízbe, és csak levegővételhez emelje azt ki. Ellenkező esetben a nyakunkat hosszú ideig természetellenes szögben kell tartani, ami fokozhatja a nyakfájást. A nyak szempontjából a hátúszás ajánlott a leginkább.
 
Helytelen úszás
Hátúszás
 
Helyes testtartás fekve
  • Alváshoz használjunk anatómiai párnát, amely megfelelő helyzetben tartja a nyakunkat az éjszaka folyamán, és amelynek köszönhetően reggel nem ébredünk nyakfájással.
 
Helytelen testtartás ülve
  • Fordítsunk nagy gondot a megfelelő szemüveg kiválasztására is, mert a nem megfelelő látás maga után vonzza a nyak meresztgetését.